Du har säkert hört talas om mindfulness (MF) men kanske undrar vad det handlar om och vad det ska vara bra för? MF har sitt ursprung inom buddhismen men de som ­utvecklat metoden (bland andra; professor Jon ­Kabat- Zinn) har ­skalat av den ­religiösa ­aspekten och anpassat metod­­en till västvärlden. Det forskas mycket om MF och dess ­effekter bland annat genom ­att mäta förändringar i hjärnan. Övning i MF handlar om något så svårt och så enkelt som att lära sig att iaktta det som är just nu utan att döma, värdera det iakt­tagna eller med andra ord ”gå igång på det”.

Vi har ofta väldigt många tankar om världen vi lever i, om oss själva och om andra. Vi jämför oss med andra, väger, mäter, värderar saker som händer inom oss och utom oss som antingen bra eller dåliga. När vi hanterar våra tankar om saker och ting som ­sanningen eller som verkligheten lever vi i själva verket en bit ifrån livet. Låter det krångligt? Vi kan ta ett exempel; du sitter och pluggar inför en tenta och så sätter dina tankar igång och låter ungefär så här; ” åh, va dålig jag är som inte har hunnit längre… Anna har säkert läst mycket mer än mig… hon är så perfekt i allt hon gör… tänk att jag ­aldrig kan börja plugga i tid! Jag är så värdelös… jag missade ju förra tentan också… tänk om jag missar den här också! Jag kommer inte klara den här utbildning­en… ­mamma och pappa blir ­besvikna… åh jag vill bara försvinna från detta… äh, jag kollar facebook en stund så slipper jag känna så här…”

Ett alternativt sätt att hantera situationen skulle vara att iaktta strömmen av tankar som hjärnan producerar utan att se dessa som sanningar eller verkligheten. Istället för att känslomässigt dras med i tankarna och reagera på dem kan vi öva oss i att låta ­tankarna passera som bilar utanför vårt fönster och, istället för att fastna i dem, medvetet och vänligt föra tillbaka uppmärksamheten till det som nuet har att erbjuda, i exemplet ovan – pluggandet.

Vårt ”mind”, eller sinne på svenska, reagerar av naturen blixtsnabbt och automatiskt med tankar, vanemönster och beteenden. Vi i den västerländska kulturen har ingen egentlig tradition av att ta ett steg tillbaka och uppmärksamma sinnet medvetet. MF som förhållningssätt är därför ovant och inte alls självklart för alla. En viktig del inom MF är att träna sig i att acceptera hur saker och ting är; ”just nu är det så här, just nu händer detta inom mig oavsett vad jag vill, önskar eller tycker”. När vi övar oss i acceptans kan vi få mer kraft att ändra på saker som faktiskt behöver ändras på.

Utmaningen i MF är att träna sig i att stanna kvar i nuet och det som behöver göras eller upplevas just nu. Ett bra sätt att öva sig i att vara i nuet är att fokusera på sin kropp och sin andning. Att stanna upp en stund och lyssna till kroppen, andetagen och känslorna ­
(som ju finns i kroppen) och inte försöka kämpa bort det som finns utan istället mjukt och medkännande låta det få­­
vara som det är utan att reagera automatiskt. När vi gör­ detta aktiveras ”lugn och ro”- hormoner inom oss och vi känner oss därmed mer trygga i oss själva.

Du kan redan nu prova med att ta tre djupa ­andetag och följa varje ande­t­ag ­uppmärksamt hela vägen. Fortsätt sedan att andas ­normalt men fokusera ­uppmärksamt på andningen i några minuter.

Artikeln publicerades ursprungligen i Karlstads studenttidning nr .
Detta är en opinionstext där skribenten svarar för åsikter i artikeln. Läs mer om hur Karlstads studenttidning arbetar med kvalitetsjournalistik här.