”Det handlar om att investera i sig själv och i sin framtid” - Karlstads studenttidning
×

Campus

”Det handlar om att investera i sig själv och i sin framtid”

Arbetsmässan Hotspot går i år av stapeln onsdag 14 februari i tidningsläsesalen, café Selma, Aulafoajén samt i Transformum. Foto: Hotspot
Den 14 februari är det dags för årets upplaga av den årliga jobbmässan Hotspot. Projektledare, Cindy Bråtenfeldt, är taggad inför årets mässa.

Sedan 1998 har mässan anordnats för att ge studenter som studerar vid Karlstads universitet möjlighet att möta arbetsgivare och knyta kontakter. Förra året firade mässan 20-årsjubileum och i år är kommer nyfikna studenter att kunna möta 107 utställare.

– Hotspot, som är bland de största jobbmässorna i Sverige, är ett perfekt tillfälle för studenter att nätverka och knyta viktiga kontakter med arbetslivet. Givetvis är det också en viktig mötesplats för arbetsgivare som letar efter den rätta kompetensen, berättar Cindy Bråtenfeldt, projektledare för Hotspot.

Bakom mässan står universitetets avdelning för externa relationer som arbetar med att utveckla relationen mellan universitetet och det lokala arbetslivet där Hotspot är ett i raden av många olika verktyg som används.

– På externa relationer arbetar vi med externa parter så som näringslivet, offentliga verksamheter samt andra organisationer. Genom olika verktyg och på olika sätt skapar vi mötesplatser där dessa parter kan möta och samverka med såväl studenter som forskare vid Karlstads universitet och där Hotspot är ett av dessa verktyg.

Att skapa en arena där arbetsgivare och studenter kan mötas och nätverka är en viktig del i studentlivet menar Cindy:

– Att knyta kontakter med arbetsgivare är viktigt redan första året som student. Det ger större möjlighet för arbete direkt efter examen samtidigt som man, tack vare de kontakter man får på Hotspot, kommer på vilken inriktning man vill ta på sin utbildning.

Varje år rekryteras ett tiotal studenter till en projektgrupp som ansvarar för att planera och genomföra jobbmässan tillsammans med avdelningen för externa relationer och en projektledare. Inför årets mässa har 18 studenter från olika utbildningar vid universitetet arbetat med att planera och genomföra mässan.

– Vi rekryterar mellan 15 och 20 studenter varje år som från september till februari får driva projektet och utveckla mässan. Det kan kännas som ett tufft arbete, men jag brukar säga till de som blir en del av projektgruppen, att hur mycket slit det än kan vara under delar av projektet kommer de aldrig ångra att de varit med, säger Cindy och fortsätter:

– Det är en väldigt rolig upplevelse och det ger en enorm erfarenhet att som student få vara med i ett sådant här stort projekt. Ännu har ingen student kommit tillbaka till mig och klagat på sitt beslut att vara med, utan tvärtom tackat för att de fått möjligheten att vara en del av Hotspot och att det har gett dem en fot in i arbetslivet.

Förutom att möta 107 utställare får studenter i år även möjlighet att, en dag innan mässan, få tips från LinkedIn hur man kan jobba med sin profil där för att lyckas.

– Ett tips till alla som besöker mässan är att direkt lägga till de intressanta personer man pratar med under dagen. Skriv en kommentar så är det mer sannolikt att de kommer ihåg er och accepterar er förfrågan. Då har ni kontakt och kan utveckla er relation vidare därifrån.

Vilket tips vill du ge nyfikna studenter?
– Jag hoppas att alla studenter vågar komma. Det handlar om att investera i sig själv, i sin framtid. På Hotspots hemsida finns information om alla utställare där man kan läsa mer för att se vilka de är och vad de söker.

Detta är en nyhetsartikel. Läs mer om hur Karlstads studenttidning arbetar med kvalitetsjournalistik här.